dinsdag 24 januari 2017

De NDSM-werf, Amsterdam

Mijn eerste post in tweeduizendzeventien gaat over een uitstapje dat plaatsvond in tweeduizendzestien. Mijn goede voornemen om regelmatiger te gaan bloggen is nu al ver te zoeken. Gelukkig ben ik fel tegen goede voornemens en kan ik dit mijzelf dus niet kwalijk nemen. Als je echt iets wilt veranderen doe je dat nu en wacht je niet tot morgen. Dus dat doen ik dan ook. Zo, heb toch maar weer eventjes een wijze les meegepakt op je doordeweekse dinsdagavond. Voordat ik nog meliger word, zal ik maar snel terug gaan naar het hele punt van dit artikeltje; mijn bezoek aan de NDSM-werf in Amsterdam.




Wat is het eerste beeld die je hersenen naar voren brengen als je aan onze hoofdstad denkt? Waarschijnlijk dwalen je gedachtes nu af naar rijen schattige pakhuizen en prachtig versierde panden langs de grachten van Amsterdam. Dat is ook juist de reden dat die vele duizenden toeristen elke jaar naar Nederland afreizen. Als er één plek is die dit standaard beeld van Amsterdam nogal verstoord is dat toch wel de NDSM-werf: een voormalige scheepswerf aan de IJ-oever in Amsterdam-Noord. De afgelopen jaren is het terrein uitgegroeid tot een grote culturele hotspot. Zo zijn hier velen kunstenaar gevestigd en wordt het rauwe industriële terrein gekenmerkt door de graffiti en opvallende bouwwerken.








Er vinden regelmatig festivals plaats, variërend van groot tot klein. Ook zijn er diverse restaurants en cafe's aan de waterkant gevestigd. Iets wat de NDSM-werf toch iets extra's geeft is dat het alleen te bereiken is met de pont (gratisss). Om de 25 minuten vaart zo'n veerschuit langs een vergezicht van hijskranen in alarmerende kleuren en oude fabriekshallen bestaand uit donkere bakstenen. Toen wij er tijdens de kerstvakantie een kijkje kwamen nemen was er geen festival aan de gang. Prima, want zelfs zonder een speciaal evenement kun je uren over het terrein slenteren en je ogen langs de street art, grote gewelven en ateliers laten glijden. Het gebied is ongelooflijk fotogeniek en je zag dan ook dat elk individu een fototoestel meedroeg, waaronder ik. Een groot pluspunt aan deze plek is dat er nergens een bordje hangt met ''verboden toegang''. Je kon in bijna elke gebouw naar binnen en niemand keek je vreemd aan als bij de werkruimtes van de kunstenaars naar binnen spiekte. 




Het is niet dat ik regelmatig in Amsterdam kom en dat ik mij nu een ''hotspot expert'' zou kunnen noemen, maar neem van mij aan dat een bezoekje aan de NDSM-werf je niet teleur zal stellen :)

Liefs, Iris

4 opmerkingen:

  1. De NDSM-werf daar kwam ik vroeger toen ik jong was heel graag, staat die kraan daar nog? Of hebben ze zie inmiddels al afgebroken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij staat alles er nog :)

      Verwijderen
    2. Is de kraan en de rest van alles ook nog steeds makkelijk te bekijken en te fotograferen?

      Verwijderen

▲ Een gouden tip of een compliment? Laat het weten ▲